Du er her
Hjem > Nyheter > Offisiell rv.4 åpning: snorklipping med kameler i halsen

Offisiell rv.4 åpning: snorklipping med kameler i halsen

Samferdselminister Ketil Solvik Olsen (FRP) klippet snora ved den sørlige tunnelinngangen sammen med ordfører i Gran Willy Westhagen og fylkesordfører Ivar Odnes. Foto: Eivind Marcelino

GRAN: Den offisielle åpningen av nye riksveg 4 åpnet med brask og bram, men Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen erkjenner at det er med et par kameler sittende i halsen.  – Jeg skulle gjerne ha fjernet bompengene.

I et historisk perspektiv vil 8.juli 2017 være en stor dag for Hadeland. Nye riksveg 4 ble offisielt åpnet av samferdselsminister Ketil Solvik Olsen.

Det har gått flere tiår. Mange diskusjoner, mye uenigheter og sinte bønder. Nye riksveg 4 har uten tvil vært en verkebyll for flere lokale aktører.

Solvik Olsen var godt fornøyd med resultatet og var den første som fikk seg en kjøretur inn i tunnelen etter at snoren var klippet.

-Dette ser veldig bra ut

Det var folksomt da nye riksveg 4 ble offisielt åpnet i Gran. Foto: Eivind Marcelino

-Denne vegen ser veldig bra ut. Den er rett og fin. Nå vil du få en veg som tar deg raskere dit du skal, sa Solvik Olsen til HadelandNytt med et bredt smil etter kjøreturen i tunnelen.

Nye riksveg 4 gjennom Hadeland ble første gang nevnt i kommunestyrene på 60-tallet.

Hva tenker samferdselsministeren om å endelig kunne åpne vegen?

-Det er ikke tvil om at denne vegen har skapt store reaksjoner gjennom Hadeland, men samtidig så ligger det et ønske om å ha noe bedre. Bygdefolket har bare ikke vært enig i hvordan. Derfor betyr det mye at vi endelig har fått åpnet vegen og at den sittende regjeringen klarer å starte og åpne ting, før en regjeringsperiode er over.

Bompengesatsene skal reduseres

Dersom det blå-blå styret får videre flertall til høsten og FRP blir sittende i regjering, kan Samferdselsministeren garantere at det blir bomfritt på Hadeland?

-Får FRP flertall alene kan jeg garantere det. Får vi ikke det, men blir sittende i regjering sammen med de andre borgerlige partiene skal vi jobbe for å gjøre bompengesatsene på Hadeland så lave som mulig. Prosjektet på Hadeland har sagt ja til å være med i bompengereformen og da får de 14 millioner kroner ekstra i året over 15 år til å redusere bompengetakstene. Totalt utgjør det over 200 millioner kroner. Vi må bare få det godtatt i fylkestinget, forklarer Solvik Olsen.

Svelget noen kameler

Til tross for solid bompengemostand åpner FRP-statsråden en ny vei med historisk høye bompengesatser.

Du har vel svelget noen kameler før du klippet snora?

-Det er noe jeg helt klart ikke liker og skulle gjerne ha fjernet bompengene. Den økonomiske utfordringen bompengene gir blir en barriere som gjør at noen velger å ikke bruke vegen og da mister vi litt av nytteverdien den nye strekningen gir, avsluttet Solvik Olsen til HadelandNytt.

Etter snorklippingen fikk Solvik Olsen en kjøretur inn i Granstunnelen i en gammel veteran. Foto: Eivind Marcelino
Shares 0
Til toppen